Hostname: page-component-78c5997874-m6dg7 Total loading time: 0 Render date: 2024-11-14T16:26:10.922Z Has data issue: false hasContentIssue false

The legal framework for health care quality assurance in Germany

Published online by Cambridge University Press:  22 December 2008

DIRK SAUERLAND*
Affiliation:
Chair of Institutional Economics and Health Systems Management, Witten/Herdecke University, and WHL Graduate School of Business and Economics, Germany
*
* Correspondence to: Professor Dirk Sauerland, Chair of Institutional Economics and Health Systems Management, Witten/Herdecke University, Alfred-Herrhausen-Strasse 50, D-58448 Witten, Germany. Email: dirk.sauerland@uni-wh.de

Abstract:

Like most industrialized countries, Germany’s health care system is facing two major challenges. The first is to find a sustainable financing system for increasing health care expenditures. The second is to ensure – and improve – the quality of care provided. This article describes the status quo in quality assurance in Germany and analyses the changes introduced into the SHI (Statutory Health Insurance) system with the Modernization Act of 2004. First, a theoretical framework for quality assurance that is consistent with the logic of the German social market economy is outlined. The analysis then describes new actors and their duties in the field of quality assurance, highlighting improvements in regulation and the regulatory instruments applied. Although the strategy for quality assurance is still dominated by regulation and corporatist bodies, the latest reform acts of 2004 and 2007 focus on more and better information about the quality of services provided – an important prerequisite for more competitive elements in the German health care system.

Type
Articles
Copyright
Copyright © Cambridge University Press 2009

Access options

Get access to the full version of this content by using one of the access options below. (Log in options will check for institutional or personal access. Content may require purchase if you do not have access.)

References

Akerlof, G.A. (1970), ‘The market for "lemons": quality uncertainty and the market mechanism’, The Quarterly Journal of Economics, 84(3):488500.Google Scholar
Allen, P. and Riemer-Hommel, P.(2006), ‘What are “third way” governments learning? Health care consumers and quality in England and Germany’, Health Policy, 76(2): 202212.Google Scholar
Altenstetter, Ch. and Busse, R. (2005), ‘Health care reform in Germany: patchwork change within established governance structures’, Journal of Health Politics, Policy and Law, 30(1–2): 121142.CrossRefGoogle ScholarPubMed
AOK – AOK Bundesverband (2003), ‘Bereits 165.000 Patienten machen bei Programmen der AOK mit’, psg Politik, 10: 23.Google Scholar
AQM – Agency for Quality in Medicine (2004), ‘Tätigkeitsbericht 2003 des Leitlinien-Clearingverfahrens’, www.leitlinien.de/clearingverfahren/index/pdf/taetberclearing2003.pdf.Google Scholar
Arrow, K.J. (1963), ‘Uncertainty and the welfare economics of medical care’, American Economic Review, 53(5): 941973.Google Scholar
Bertelsmann Foundation (2004), ‘Studie: Versicherte wünschen sich größere Transparenz über medizinische Leistungen’, Pressemeldung vom 07.12.2004, www.bertelsmann-stiftung.de/de/16412_21159.jsp.Google Scholar
Busse, R. and Riesberg, A. (2005), Health Care Systems in Transition: Germany, Copenhagen: WHO Regional Office for Europe on behalf of the European Observatory on Health Systems and Policies.Google Scholar
Busse, R. (2004), ‘Disease management programs in Germany's statutory health insurance system: a Gordian solution to the adverse selection of chronically ill people in competitive markets?’, Health Affairs, 23(3): 5667.CrossRefGoogle Scholar
Davies, E. and Littlejohns, P. (2002), ‘Views of Directors of Public Health about NICE appraisal guidance: results of a postal survey’, Journal of Public Health Medicine, 24: 319325.CrossRefGoogle ScholarPubMed
Dierks, M.-L. and Schaeffer, D. (2005), ‘Informationen über die Qualität der gesundheitlichen Versorgung – Erwartungen und Forderungen der Patienten’, in Klauber, J., Robra, B.-P.and Schellschmidt, H. (eds), Krankenhausreport 2004, Stuttgart, New York.Google Scholar
Donabedian, A. (1980), Explorations in Quality Assessment and Monitoring, Volume 1: The Definition of Quality and Approaches to its Assessment, Ann Arbor.Google Scholar
Enthoven, A.C. and Tollen, L.A. (2005), ‘Competition in health care: it takes systems to pursue quality and efficiency’, Health Affairs Web Exclusives, 24(3): W5-420W5-433.Google Scholar
FIO – Federal Insurance Office (2005a), ‘Kriterien des Bundesversicherungsamtes zur Evaluation strukturierter Behandlungsprogramme bei Diabetes mellitus Typ 2, Fassung vom 1’, June 2005, www.bundesversicherungsamt.de/Fachinformationen/Dmp/Evaluation-Diabetes-2.pdf.Google Scholar
FIO – Federal Insurance Office (2005b), ‘Kriterien des Bundesversicherungsamtes zur Evaluation strukturierter Behandlungsprogramme bei Brustkrebs’, Fassung vom 6, June 2005, www.bundesversicherungsamt.de/Fachinformationen/Dmp/Evaluation-Brustkrebs.pdf.Google Scholar
FIO – Federal Insurance Office (2005c), ‘Zulassung der Disease Management Programme (DMP) durch das Bundesversicherungsamt (BVA)’, Stand, October 2005, www.bundesversicherungsamt.de/Fachinformationen/Dmp/dmp.htm#1.Google Scholar
FMHS – Federal Ministry of Health and Social Security (2002), ‘Strukturierte Behandlungsprogramme zur Verbesserung der Versorgung chronisch Kranker’, www.FMHS.bund.de/deu/gra/themen/gesundheit/gesetzl/index_2139.cfm.Google Scholar
FSO – Federal Statistical Office (2006), ‘Gesundheitsberichterstattung des Bundes’, www.gbe-bund.de.Google Scholar
FSO – Federal Statistical Office (2007), ‘Gesundheitsausgaben 2005 um 2,4% gestiegen’, Pressemitteilung Nr. 170 vom, 23 April 2007.Google Scholar
Fuhr, Ch. (2003), ‘Kranke warten viel zu lange auf neue Arzneimittel’, Ärzte Zeitung, 15 July 2003.Google Scholar
Gaynor, M. (2006), ‘What do we know about competition and quality in health care markets?’, Working Paper No. 06/151, The Centre for Market and Public Organisation.Google Scholar
Gerlach, F.M. et al. (2003), Evaluation von Disease-Management-Programmen – Aktuelle Defizite, Anforderungen, Methoden, Zeitschrift für ärztliche Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, 97: 495501.Google Scholar
Ginsburg, P.B. (2005), ‘Competition in health care: its evolution over the past decade’, Health Affairs, 24(6): 15121522.Google Scholar
Hanson, K., Yip, W.C.and Hsiao, W. (2004), ‘The impact of quality on the demand for outpatient services in Cyprus’, Health Economics, 13(12): 11671180.Google Scholar
Häussler, B. and Berger, U. (2004), Bedingungen für effektive Disease-Management-Programme – Analyse, Bewertung und Lösungsansätze für Qualität und Finanzierung, Baden-Baden: Nomos.Google Scholar
Hill, S. et al. (2003), ‘Technology appraisal programme of the National Institute for Clinical excellence’, a review by WHO, Copenhagen.Google Scholar
IQWiG – Institute for Quality and Efficiency in Health Care (2008), ‘Methods for assessment of the relation of benefits to costs in the German Statutory Health Care System’, www.iqwig.de/download/08-01-24-Methoden_Kosten-Nutzen-Bewertung_ Version_1_0 .pdfGoogle Scholar
Klauber, J., Robra, B.-P. and Schellschmidt, H. (2005), Krankenhausreport 2004, Stuttgart and New York: Thieme.Google Scholar
Kmietowicz, Z. (2000), ‘NICE's appraisal procedures attacked’, British Medical Journal, 321(7267): 980.Google Scholar
Lesser, C.S. and Ginsburg, P.B. (2006), ‘Strategies to enhance price and quality competition in health care: lessons learned from tracking local markets’, Journal of Health Politics, Policy and Law, 31(3):557567.CrossRefGoogle ScholarPubMed
Matthes, N. and Wiest, A. (2005), ‘Veröffentlichung von Qualitätsdaten für Kranknehäuser in den USA’, in Klauber, J. Robra, B.-P. and Schellschmidt, H. (eds), Krankenhausreport 2004, Stuttgart and New York: Thieme.Google Scholar
McGlynn, E.A. et al. (2003), ‘The quality of health care delivered to adults in the United States’, New England Journal of Medicine, 348(26): 26352645.CrossRefGoogle ScholarPubMed
n.A. (2003), ‘Extrabudgetäre Vergütung im DMP Diabetes entzweit Kassen’, Ärzte Zeitung vom 22.05.2003.Google Scholar
n.A. (2005), ‘Mehr Qualität mit DMP? Bewertung kaum möglich’, Ärzte Zeitung vom 16.03.2005.Google Scholar
Nolting, H.-D. and Wasem, J. (2002), Der Patient vor der Wahl – Durch mehr Wissen zu mehr Verantwortung, Ergebnisse der Janssen-Cilag Bevölkerungsstudie, Neuss.Google Scholar
Petersen, L.A. et al. (2006), ‘Does pay-for-performance improve the quality of health care?’, Annals of Internal Medicine, 145(4): 265272.Google Scholar
Pietsch-Breitfeld, B., Heizmann, G.and Selbmann, H.-K. (2003), Qualität in deutschen Krankenhäusern - Strategien zur Einführung von Qualitätsmanagement: ein Bericht über das Demonstrationsprojekt ‘Qualitätsmanagement im Krankenhaus’ des Bundesministeriums für Gesundheit und Soziale Sicherung, Baden-Baden: Nomos.Google Scholar
RAND (2004), ‘The first national report card on quality of health care in America’, RAND Health Research Highlights, www.rand.org/publications/RB/RB9053-1/RB9053-1.pdfGoogle Scholar
Rosenthal, M.B. and Frank, R.G. (2006), ‘What is the empirical basis for paying for quality in health care?’, Medical Care Research Review, 63(2):135157.CrossRefGoogle ScholarPubMed
Rothgang, H. et al. (2004), ‘Evidenzbasierte Bestimmung des Leistungskatalogs im Gesundheitswesen? Das Beispiel des englischen National Institute for Clinical Excellence (NICE)’, ZeS-Arbeitspapier Nr. 02/2004, Bremen.Google Scholar
Sage, W.M., Hyman, D.A. and Greenberg, W. (2003), ‘Why competition law matters to health care quality’, Health Affairs, 22(2):3144.CrossRefGoogle ScholarPubMed
Sauerland, D. (2001a), ‘The German strategy for quality improvement in health care: still to improve’, Health Policy, 56: 127147.CrossRefGoogle ScholarPubMed
Sauerland, D. (2001b), ‘Wege zur Sicherung der Qualität im Gesundheitswesen: Theorie und Praxis’, Perspektiven der Wirtschaftspolitik, 2 (2):211227.CrossRefGoogle Scholar
Sauerland, D. (2004), ‘Die Gesetzliche Krankenversicherung in der Sozialen Marktwirtschaft: eine ordnungspolitische Analyse’, ORDO, 55: 209233.CrossRefGoogle Scholar
Sauerland, D. (2005), ‘Märkte für medizinische Dienstleistungen’, inLeschke, M. andPies, I. (eds), Wissenschaftliche Politikberatung – Theorien, Konzepte, Institutionen, Stuttgart, Lucius & Lucius.Google Scholar
Schaeffer, D. et al. (2004), ‘Evaluation der Modellprojekte zur Patienten- und Verbraucherberatung nach § 65b Sozialgesetzbuch V’, Abschlussbericht der wissenschaftlichen Begleitforschung für die Spitzenverbände der GKV, Bielefeld, www.gkv.info/media/Projekte/VerbraucherPatienten/Evaluationsbericht.pdfGoogle Scholar
SCB V – Social Code Book Five – Gesetzliche Krankenversicherung (Artikel 1 des Gesetzes v. 20 December 1988, BGBl. I S. 2477) zuletzt geändert durch Artikel 1 des Gesetzes vom 26 March 2007, http://bundesrecht.juris.de/sgb_5/index.htmlGoogle Scholar
Schirmer, H.D. (2002), ‘Instrumente der Qualitätssicherung – insbesondere qualitätsabhängige Zulassung, Rezeptierung , etc.’, Vierteljahresschrift für Sozialrecht, 4: 247264.Google Scholar
Schmacke, N. (2007), ‘DMP: the German perspective’, presentation on the INIC conference Disease Management in the European Context, Bonn, 10–12 January 2007, www.integratedcarenetwork.org/DM_ 2007/presentations.htmGoogle Scholar
Seitz, R. (2004), ‘Die deutschen DMP nach GMG und 9. RSAÄndV’, Gesundheits- und Sozialpolitik, 58(7/8): 1122.Google Scholar
Selbmann, H.-K. (2005), ‘Der Krankenhaus-Qualitätsbericht im Internet: Große Chance vergeben, aber ein erster Schritt’, Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement, 10: 327328.Google Scholar
SVR-GK – Sachverständigenrat Konzertierte Aktion im Gesundheitswesen (2003), Finanzierung, Nutzerorientierung und Qualität, Band I: Finanzierung und Nutzerorientierung, Band II: Qualität und Versorgungsstrukturen, Baden-Baden: Nomos.Google Scholar
Towse, A. and Pritchard, C. (2002), ‘National Institute for Clinical Excellence (NICE): Is economic appraisal working?’, Pharmacoeconomics, 20: 95105.Google Scholar
Waiß, St. (2003), ‘Das National Institute for Clinical Excellence – Lösungsansatz für Qualitäts- und Effizienzdefizite im deutschen Gesundheitswesen?’, Sozialer Fortschritt, 52(2): 4754.Google Scholar
Wehling, M. (2007), ‘Eine Bedrohung für Patienten’, Frankfurter Allgemeine Zeitung, vom 21March 2007: N2.Google Scholar
WHO – World Health Organization (2000), The World Health Report 2000, Geneva.Google Scholar